Skip links

E-commerce

E-HANDEL – CZY NA PEWNO WIESZ, CZYM JEST?

Ludzie na całym świece masowo korzystają ze sklepów elektronicznych. Przeglądają oferty w sieci, porównują i analizują, by ostatecznie wiedzieć wszystko o produkcie, zanim wybiorą się do fizycznego sklepu. Ale przecież, gdyby się uprzeć, to można by nie wychodzić z domu w ogóle i całe zakupy robić wyłącznie za pośrednictwem Internetu.

Nie dziwi nas to wcale, jednak dojście do tego poziomu zajęło lata rozwoju przemysłu IT oraz technologii opartej o protokół IP. E-commerce, czyli handel elektroniczny, napędza dziś najróżniejsze gałęzie przemysłu. Wpływa na rozwój technologii oraz przyczynia się do powstawania nowych firm i miejsc pracy. Każdy z nas mniej więcej wie, że chodzi o sprzedaż w sieci, jednak „mniej więcej” nas nie satysfakcjonuje. Czym więc dokładnie jest i jak powstał e-handel?

Czym jest e-commerce?

Wymiana dóbr i usług jest definicją handlu używaną od setek lat. Już w starożytnym Rzymie umowy bezimienne i wymiana towarów podlegały prawu. Definicja e-commerce odnosi się do procesu, który w założeniu funkcjonuje podobnie jak fizyczna sprzedaż i zakup towarów, jednak w tym przypadku cykl wymiany informacji, towaru i należności pieniężnej wiąże się z zastosowaniem urządzeń elektronicznych.

Może to być zarówno komputer podłączony do Internetu, telefon stacjonarny, komórkowy, ale także faks i telewizja. W Polsce centralny organ administracji rządowej, czyli Główny Urząd Statystyczny, określił e-commerce jako elektroniczny handel dokonywany przez sieci wykorzystujące protokół IP. Oznacza to, że dla polskiego prawa handel online nie wiąże się z zamówieniami telefonicznymi i z wykorzystaniem faksu. Najpopularniejszym miejscem dokonywania elektronicznych zakupów są i tak sklepy internetowe.

Istnieje wiele podziałów przedsiębiorstw działających na rynku e-commerce, aczkolwiek do najbardziej istotnych należą: podział ze względu na przedmiot i podmiot handlu oraz podział ze względu na kanały dystrybucji. Firmy sprzedające dobra fizyczne, dobra cyfrowe, usługi, obsługujące klientów B2B, B2C, C2C, C2B, funkcjonujące wyłącznie w Internecie (pure-click), początkowo tylko w świecie rzeczywistym (bricks-and-clicks) bądź początkowo wyłącznie w Internecie (click-to-brick) cechują się odmiennymi celami i różnymi strategiami.

Typologia e-commerce
Typologia ecommerce kanały dystrybucji

E-commerce ma mnóstwo zalet. Przeniesienie swojej działalności do Internetu oraz kupowanie i korzystanie z usług poprzez sieć niesie ze sobą korzyści, które w większości przyćmiewają wady tego rodzaju handlu:

Jakie są przykładowe korzyści dla przedsiębiorcy, który decyduje się przenieść sprzedaż do sieci?

Oszczędności na każdym kroku. Sprzedaż internetowa redukuje koszty zatrudnienia, magazynowania towarów, obniża koszt reklamy i prowadzenia biznesu (sklep internetowy nie wymaga płatnych zezwoleń)

  • Oferta trafia do klientów z całego kraju, a także zagranicę, dzięki czemu łatwiejsze jest zwiększenie zysku
  • Sprzedaż odbywa się przez 365 dni w roku, 24 godziny na dobę
  • Dokładne opisy towarów oraz zdjęcia pozwalają nie tylko przyciągnąć klientów, ale również zaoszczędzić czas na prezentacje każdego produktu z osobna

Także klienci mogą cieszyć się zaletami handlu elektronicznego:

  • Prosty i bardzo szybki dostęp do informacji o produkcie. Szybciej podejmujemy decyzję i szybciej otrzymujemy towar bądź usługę.
  • Możliwość zakupu towarów z dowolnego miejsca przy użyciu urządzeń mobilnych oraz szybkie formy zapłaty online.
  • Dostępność towaru. Jeżeli jeden sklep nie posiada interesującej nas rzeczy, możemy znaleźć ją w kilkudziesięciu innych miejscach w Internecie.
  • Multimedia i usługi dostępne bez wychodzenia z domu. Sklepy internetowe posiadają tańsze wersje programów, książek oraz muzyki w formie plików elektronicznych. Natomiast usługi trenerów, dietetyków, szkolenia z języków obcych i wiele innych może zostać realizowana tanio bez wychodzenia z domu.
  • Możliwość zakupu towarów wycofanych ze sprzedaży fizycznej lub z rzeczy z drugiej ręki.

I jest właśnie tak, jak widać – e-commerce to nie tylko sklep w sieci. To przede wszystkim mnóstwo korzyści, z których nie zdajemy sobie sprawy codziennie robiąc przez Internet drobne i większe zakupy. Jednak coś, co w tej branży sprawia nam najwięcej zabawy, to fakt, jak sprzedaż internetowa stale ewoluuje i jak podnosi się jakość oferowanych usług. By wszystkim żyło się po prostu łatwiej! 🙂

Wiktor Niedziałkowski
Mam okazję współpracować z Estruktorami od ponad roku. Od samego początku czuć było pełen profesjonalizm i wyjątkowe indywidualne podejście, które nigdy się nie zmieniło. Podczas naszej współpracy zauważyłem najważniejsze cechy, które wyszczególniłbym jako transparentność, wzajemne zaufanie i niesamowitą wiedzę - czego owocem są świeże i wyjątkowe projekty. Polecam wszystkim!
Wiktor Niedziałkowski
2022-06-28
Wojciech Modrzejewski
Bardzo polecam Estruktorów. Współpracujemy od kilku lat przy projektach e-commersowych. Współpraca przebiega zawsze merytorycznie i kreatywnie, od audytu poprzez dobór technologii i wycenę do realizacji i w następstwie dalszego rozwoju produktu. Z całym przekonaniem mogę stwierdzić że gwarantują sukces każdego projektu digital. Wojtek Modrzejewski, CEO, 052B agencja interaktywna.
Wojciech Modrzejewski
2022-04-20
Paulina Kisiel
W ramach firmy Orplast współpracuję z Estruktorami od czerwca 2021, od początku przekonali mnie do siebie profesjonalizmem i kompetencjami wykraczającymi znacznie poza standardowe agencje. Praca z nimi to przyjemność i zawsze dobra atmosfera. Działamy wspólnie przy strategicznych projektach w zakresie social mediów i współpracy z influenserami. Z mojej perspektywy ich wyróżnikiem jest niebywale lekkie pióro i sprawne koordynowanie comiesięcznej komunikacji SM. Co ważne, wiele z działań marketingowych podejmowanych przez naszą firmę zostało wdrożonych na podstawie wypracowanych z nimi strategii. Współpraca z Estruktorami to bez dwóch zdań dobra decyzja!
Paulina Kisiel
2022-04-15
Kamil Wala
Estruktorzy są żywą encyklopedią ecommerce. Podejmując z nimi współpracę zaoszczędzisz kilka lat, które musiałbyś poświęcić na szukanie właściwych rozwiązań i budowanie nowoczesnej strategii cyfrowej.
Kamil Wala
2022-04-13
A Google User
Jako INVO Technologies współpracujemy z Estruktorami od prawie roku i jesteśmy zachwyceni poziomem jakości dostarczanej przez ich zespół. Ich CEO, Michał Burda, to bardzo kompetentny człowiek, który w roli konsultanta rozwiązań sprawdza się znakomicie i budzi dużo zaufania, co w biznesie ma ogromne znaczenie. Zdecydowanie polecam Estruktorów każdemu, kto chce wnieść swój e-biznes na wyższy poziom.
A Google User
2022-04-05
Dedicante
Jako Dedicante współpracujemy z estruktorami od 2019 roku. Od początku zwracamy uwagę na pełen profesjonalizm i zadziwiająco szerokie kompetencje, a do tego świetną atmosferę współpracy. Udało nam się z sukcesem wdrożyć nową platformę sprzedażową, z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań w e-commerce. Do tej pory współpracujemy przy bieżących wysyłkach newsletterowych oraz automatyzacji marketingu, i cały czas widzimy efekty tych działań. Polecam, właścicielka marki.
Dedicante
2022-03-21
Adam Kaczmarski
Super Zespół, olbrzymie know-how oraz profesjonalne podejście do tematu gwarantują sukces każdego projektu jakiego się podejmują. Miałem okazję współpracować z Estruktorami przy kilku projektach i za każdym razem 100% zadowolenia.
Adam Kaczmarski
2022-03-08
Wojciech Tokarz
Zgłosiłem się do estru po pomoc przy tworzeniu nowej marki DTC. Od samego początku okazali się dla całego mojego projektu ogromnym wsparciem: począwszy od stworzenia strategii wejścia na rynek e-commerce, przez branding i key visual marki, aż po projekt packagingu: copywriting i cały design. Duży know how, przyjemny kontakt, szeroki wachlarz kompetencji. Nie mogę się doczekać, aż całość przetestujemy w boju.
Wojciech Tokarz
2022-02-08
Magda Kulesza
Chcemy podziękować świetnemu zespołowi estruktorów za profesjonalną i niezwykle przyjazną współpracę przy realizacji kluczowych celów rozwijających nasz e-commerce. Rozwiązania przez nich proponowane i wdrażane są innowacyjne, niestandardowe i skuteczne. Obdarzyliśmy estruktorów dużym zaufaniem i zwracamy się do nich nie tylko z większymi projektami, jak audyt naszego e-commerce’u, czy poprowadzenie naszych działań w obszarze marketing automation, ale także często po prostu chcemy znać ich zdanie w drobniejszych kwestiach, bo ich kompetencje, know-how i doświadczenie były i są kluczowe dla dalszego rozwoju. Good to have You! Zespół Balagan Studio.
Magda Kulesza
2022-02-02
Krzysztof Filipowicz
Praca z Estruktorami to przyjemność. Przeszliśmy rebrending, zmianę strony www oraz automatyzacje marketingu i gorąco mogę polecić współpracę z tą firmą w szczególności wiedze jak i zaangażowanie przy projektach
Krzysztof Filipowicz
2022-01-18