Skip links

Czy marketing w sklepie internetowym jest ważny?

Czym jest e-marketing i jaką pełni rolę
w e-commerce?

Dla niektórych jest to pytanie retoryczne, dla innych śmiertelnie poważne. Artykuł kierujemy do osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze światem e-commerce. Wyjaśniamy w nim czym jest marketing internetowy, omawiamy pojęcia i opowiadamy dlaczego marketing w sklepie internetowym pełni kluczową rolę przy tworzeniu sklepu. Jest on także bazą do kolejnych wpisów w tej szerokiej tematyce.

Czym jest e-marketing (marketing internetowy)?

Marketing w sklepie internetowym to bardzo szerokie pojęcie. Obejmuje wszelkie działania firmy w Internecie i zdecydowanie nie ogranicza się tylko do kanałów promocji marki. W swoich założeniach, podobnie jak tradycyjny marketing, opiera się na rozpoznaniu oraz zaspokojeniu potrzeb klienta. Jedna z najkrótszych definicji marketingu brzmi: “Zaspokajać potrzeby, osiągając zysk”. Czym marketing internetowy różni się więc od tradycyjnego? Przede wszystkim:

– metodami rozpoznawania potrzeb klientów
– sposobem budowania strategii obecności firmy w sieci
– doborem narzędzi, którymi firma wpływa na klienta
– sposobami analizy danych, kontroli skuteczności i efektywności działań

W przeciwieństwie do marketingu tradycyjnego, w marketingu internetowym rola odbiorcy jest znacznie większa. Nie jest on biernym odbiorcą komunikatów marketingowych, ale ma możliwość prowadzenia dialogu z marką i wyrażenia swojej opinii w odpowiedzi na działania marketingowe. Marketing internetowy jest bardzo dynamiczną dziedziną, która gwałtownie rozwija się z roku na rok.

Jakie są jeszcze cele e-marketingu?
  • budowanie marki firmy lub produktu
  • budowanie lojalności klientów
  • wpływanie na satysfakcję klientów
  • zaspokajanie potrzeb informacyjnych klienta
  • zwiększenie zysków firmy
Jakie funkcje pełni e-marketing?
  1. sprzedażową – ostatecznym celem każdego e-biznesu jest oczywiście maksymalizacja sprzedaży oraz zysku.
  2. informacyjną – klient kupujący w Internecie oczekuje od firmy dostarczenia mu pełnego spektrum informacji na temat oferowanego produktu, ale też samego sklepu czy marki.
  3. edukacyjną – marka może zaoferować klientowi wartość dodaną w postaci cennych informacji edukacyjnych, jest to także element rekomendacji produktowej. Edukowanie klienta wpływa na efektywność e-commerce i buduje lojalność wśród klientów.
  4. angażującą – spora część e-konsumentów to prosumenci, czyli osoby, które są zaangażowane we współtworzenie danej marki, lubią się udzielać, wchodzić w dyskusję i współtworzyć społeczność wokół marki.

Dlaczego e-marketing jest tak ważny?

  • e-marketing oferuje działania dopasowane do danej grupy docelowej
  • marketing w sklepie internetowym pozwala na nawiązanie interakcji z odbiorcami i zbudowanie relacji – klient nie jest już tylko biernym odbiorcą komunikatów marketingowych, ale ma możliwość prowadzenia dialogu z marką i wyrażenia swojej opinii w odpowiedzi na działania marketingowe
  • umożliwia mierzenie skuteczności działań poprzez dokładne narzędzia analityczne
  • poprzez zbieranie danych o klientach firma rozszerza wiedzę o klientach/grupie docelowej, dzięki czemu marka może w większym stopniu realizować potrzeby grupy docelowej
  • umożliwia personalizację komunikatów marketingowych
  • optymalizuje koszty działań marketingowych
  • umożliwia automatyzację działań e-marketingowych
  • buduje wizerunek marki
Kanały działań e-marketingowych
  • E-mail marketing
  • Współpraca z influencerami i blogosferą
  • Social media
  • Blog firmowy
  • Reklamy typu display
  • Reklamy Google Adwords
  • Remarketing
  • SEO (pozycjonowanie)
  • Marketing afiliacyjny (programy partnerskie)
  • Porównywarki cenowe
  • Video marketing
  • Content marketing (pozyskiwanie klientów dzięki publikacji przydatnych i atrakcyjnych treści, które odpowiadają na potrzeby naszych odbiorców, jak np. na blogu firmowym, w social mediach, lub innych kanałach komunikacji z klientem)
  • Word of mouth (buzz marketing)

Serce działań e-marketingowych

Dorywcze angażowanie się w pojedyncze kanały nie przyniesie firmie pozytywnych, długoterminowych efektów. Bazą do działań marki w Internecie powinna być przemyślana strategia e-marketingowa. To od jej stworzenia należy rozpocząć planowanie sprzedaży swoich produktów lub usług w sieci. Aby marketing internetowy był efektywny musi być odpowiednio zaplanowany i wdrożony.

Celem strategii jest dotarcie do jak największej grupy potencjalnych klientów – osób, które są zainteresowane naszą usługą lub produktem. Dzięki działaniom zawartym w strategii firma dąży także do stworzenia oraz utrwalania więzi na linii marka – odbiorca. Przemyślane założenia strategii determinują długofalowe działania firmy i mogą przynieść znaczące zyski przedsiębiorstwu. Dlatego też tak ważne jest, żeby poświęcić jej wystarczająco dużo czasu i przeprowadzić dogłębną analizę oraz zaplanować działania (takie jak analiza grupy docelowej, analiza asortymentu, analiza konkurencji, określenie miejsca marki na rynku, kanały komunikacji, itd.).

To jednak nie wszystko. W trakcie wdrażania strategii należy na bieżąco monitorować i badać efekty działań oraz wprowadzać modyfikacje i uaktualnienia. Zbieranie danych i badanie efektywności działań jest niekwestionowaną przewagą marketingu internetowego nad tradycyjnym – dlatego też nie bójmy się korzystać z jego potencjału. Sama strategia z kolei jest dokumentem, który powinien nam towarzyszyć w bieżącej pracy. Jako estru na co dzień zajmujemy się profesjonalnym tworzeniem analiz rynkowych oraz budowaniem marek i strategii. W razie pytań dotyczących tematyki e-marketingu, czy strategii zachęcamy do kontaktu.

Wiktor Niedziałkowski
Mam okazję współpracować z Estruktorami od ponad roku. Od samego początku czuć było pełen profesjonalizm i wyjątkowe indywidualne podejście, które nigdy się nie zmieniło. Podczas naszej współpracy zauważyłem najważniejsze cechy, które wyszczególniłbym jako transparentność, wzajemne zaufanie i niesamowitą wiedzę - czego owocem są świeże i wyjątkowe projekty. Polecam wszystkim!
Wiktor Niedziałkowski
2022-06-28
Wojciech Modrzejewski
Bardzo polecam Estruktorów. Współpracujemy od kilku lat przy projektach e-commersowych. Współpraca przebiega zawsze merytorycznie i kreatywnie, od audytu poprzez dobór technologii i wycenę do realizacji i w następstwie dalszego rozwoju produktu. Z całym przekonaniem mogę stwierdzić że gwarantują sukces każdego projektu digital. Wojtek Modrzejewski, CEO, 052B agencja interaktywna.
Wojciech Modrzejewski
2022-04-20
Paulina Kisiel
W ramach firmy Orplast współpracuję z Estruktorami od czerwca 2021, od początku przekonali mnie do siebie profesjonalizmem i kompetencjami wykraczającymi znacznie poza standardowe agencje. Praca z nimi to przyjemność i zawsze dobra atmosfera. Działamy wspólnie przy strategicznych projektach w zakresie social mediów i współpracy z influenserami. Z mojej perspektywy ich wyróżnikiem jest niebywale lekkie pióro i sprawne koordynowanie comiesięcznej komunikacji SM. Co ważne, wiele z działań marketingowych podejmowanych przez naszą firmę zostało wdrożonych na podstawie wypracowanych z nimi strategii. Współpraca z Estruktorami to bez dwóch zdań dobra decyzja!
Paulina Kisiel
2022-04-15
Kamil Wala
Estruktorzy są żywą encyklopedią ecommerce. Podejmując z nimi współpracę zaoszczędzisz kilka lat, które musiałbyś poświęcić na szukanie właściwych rozwiązań i budowanie nowoczesnej strategii cyfrowej.
Kamil Wala
2022-04-13
A Google User
Jako INVO Technologies współpracujemy z Estruktorami od prawie roku i jesteśmy zachwyceni poziomem jakości dostarczanej przez ich zespół. Ich CEO, Michał Burda, to bardzo kompetentny człowiek, który w roli konsultanta rozwiązań sprawdza się znakomicie i budzi dużo zaufania, co w biznesie ma ogromne znaczenie. Zdecydowanie polecam Estruktorów każdemu, kto chce wnieść swój e-biznes na wyższy poziom.
A Google User
2022-04-05
Dedicante
Jako Dedicante współpracujemy z estruktorami od 2019 roku. Od początku zwracamy uwagę na pełen profesjonalizm i zadziwiająco szerokie kompetencje, a do tego świetną atmosferę współpracy. Udało nam się z sukcesem wdrożyć nową platformę sprzedażową, z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań w e-commerce. Do tej pory współpracujemy przy bieżących wysyłkach newsletterowych oraz automatyzacji marketingu, i cały czas widzimy efekty tych działań. Polecam, właścicielka marki.
Dedicante
2022-03-21
Adam Kaczmarski
Super Zespół, olbrzymie know-how oraz profesjonalne podejście do tematu gwarantują sukces każdego projektu jakiego się podejmują. Miałem okazję współpracować z Estruktorami przy kilku projektach i za każdym razem 100% zadowolenia.
Adam Kaczmarski
2022-03-08
Wojciech Tokarz
Zgłosiłem się do estru po pomoc przy tworzeniu nowej marki DTC. Od samego początku okazali się dla całego mojego projektu ogromnym wsparciem: począwszy od stworzenia strategii wejścia na rynek e-commerce, przez branding i key visual marki, aż po projekt packagingu: copywriting i cały design. Duży know how, przyjemny kontakt, szeroki wachlarz kompetencji. Nie mogę się doczekać, aż całość przetestujemy w boju.
Wojciech Tokarz
2022-02-08
Magda Kulesza
Chcemy podziękować świetnemu zespołowi estruktorów za profesjonalną i niezwykle przyjazną współpracę przy realizacji kluczowych celów rozwijających nasz e-commerce. Rozwiązania przez nich proponowane i wdrażane są innowacyjne, niestandardowe i skuteczne. Obdarzyliśmy estruktorów dużym zaufaniem i zwracamy się do nich nie tylko z większymi projektami, jak audyt naszego e-commerce’u, czy poprowadzenie naszych działań w obszarze marketing automation, ale także często po prostu chcemy znać ich zdanie w drobniejszych kwestiach, bo ich kompetencje, know-how i doświadczenie były i są kluczowe dla dalszego rozwoju. Good to have You! Zespół Balagan Studio.
Magda Kulesza
2022-02-02
Krzysztof Filipowicz
Praca z Estruktorami to przyjemność. Przeszliśmy rebrending, zmianę strony www oraz automatyzacje marketingu i gorąco mogę polecić współpracę z tą firmą w szczególności wiedze jak i zaangażowanie przy projektach
Krzysztof Filipowicz
2022-01-18